/ Advances in the teaching-learning of history: some experiences

Advances in the teaching-learning of history: some experiences

Authors


  • Manuel Pablo Maza Miquel

    Pontificia Universidad Católica Madre y Maestra (PUCMM), Dominican Republic

DOI:

https://doi.org/10.51274/ecos.v26i17.pp57-87

How to Cite

Maza Miquel, Manuel Pablo. 2019. “Advances in the Teaching-Learning of History: Some Experiences”. Journal ECOSUASD 26 (17):57-87. https://doi.org/10.51274/ecos.v26i17.pp57-87.

Published

2019-03-18

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE

Abstract

Memorization is dismissed to insist on the construction of knowledge and participation in meaningful learning. The history courses that achieve long-term goals: arouse the curiosity of the participants; guarantee a personal, gradual,and permanent assimilation; prioritize the possibility of showing the relevance of certain events for the current life, relating them to important experiences of the members of that intellectual effort. In order to burst the youth´s bubbles of the worlds apart and help the formation of citizens as Daniel Cossío Villegas intended, we need to know their world and strive to problematize it. Using the example of a course on seven revolutions, the formative intentions of history, as well as the necessary tasks and competencies of the history professor are presented. Some activities that encourage successive approaches to certain processes and historical figures are suggested. Some evaluations of participants on these courses and a bibliography are also offered.


Keywords:

memorization, collective memory, critical thinking, active learning

References

Cosío Villegas, Daniel, “La Crisis de México”, publicado por primera vez en Cuadernos Americanos, Año VI, 6 de marzo de 1947, publicado nuevamente en, El Intelectual mexicano y la política, México: Editora, 2002.

Del Regno, Patricia Mariel, “Estrategias de enseñanza del profesor en el aula de nivel superior. Desafíos para la didáctica y la formación docente de dicho nivel, Anuario de investigaciones en ciencias de la educación, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación-Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires, (sin fecha, pero las investigaciones y la tesis doctoral de Del Regno datan del 2011).

Fernández M, A, Ortega, Llorens, R. Ortega, y Roig, J., Occidente: Historia de las civilizaciones y del arte, Barcelona: Editorial Vicens Vives, segunda reimpresión de la 5ª edición, 1992.

Festernmacher, G. “Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza”, en Wittrock, M. La investigación en la enseñanza. Barcelona: Paidos MEC, 1989.

Flexner, Abraham, “La utilidad de los conocimientos inútiles,” Harper’s Magazine, octubre de 1939, pp. 544-552.

Fuertes Muñoz, Carlos. Propuestas didácticas para la enseñanza de las ciencias sociales en la educación, Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, Nº 29-2, 2014, (141-157).

Gómez Mendoza, Miguel Ángel, La transposición didáctica: historia de un concepto de un concepto, Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. México: Universidad Iberoamericana, Volumen 1, Julio - diciembre 2005, págs. 83-115. Lineamientos para la práctica educativa a partir del enfoque educativo basado en competencias (coloquio de experiencias docentes). Secretaría de Educación Pública de México. Sin fecha, pero sin duda posterior al 2009. http://www.dgb.sep.gob.mx/ informacion-academica/otros/FI-ineamientos%20_para_la_

practica_educativa.pd

Maza Miquel, Manuel, «Las Historias de los Historiadores también son históricas. Análisis Histórico,» Estudios Sociales, XVII, 56, abril- junio, 1984, 5-22.

_______, Caja de herramientas para investigadores, profesores, estudiantes y aficionados a la historia, Santo Domingo: Susaeta Ediciones, 2011.

Olaz Capitán, Ángel José, Cómo trabajar en equipo a través de competencias, Madrid: Narcea, S. A., 2016. Ordine, Nuccio, La utilidad de lo inútil. Manifiesto. Barcelona: Acantilado, 4ª edición, 2013.

Picó, Fernando, S.J., “Enseñanza de la historia”, Conferencias, Santiago de los Caballeros: República Dominicana, 2 y 3 de julio de 1987. La Bibliografía de F. Picó al final de esta conferencia es excelente y sigue teniendo valor.

Prats, Joaquín y Valls, Rafael, “La Didáctica de la Historia en España: estado reciente de la cuestión” Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Nº 25, 2011, 17-35.

Quinquer, Dolors Vilamitjana, “Estrategias metodológicas para enseñar y aprender ciencias sociales: interacción, cooperación y participación”, Íber, 40, 2004, 7-22.

Villa, Aurelio Villa y Poblete, Manuel, directores, Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas, Bilbao: Universidad de Deusto, 2007.




GENERAL DIRECTORATES

ONLINE CATALOG

SOCIAL MEDIA