/ Ethics in the Scientific Research of the Higher Education Institutions of the Dominican Republic

Ethics in the Scientific Research of the Higher Education Institutions of the Dominican Republic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51274/ecos.v28i21.pp97-103

How to Cite

Peralta Bonifacio, Israel, and José César Guzmán Núñez. 2021. “Ethics in the Scientific Research of the Higher Education Institutions of the Dominican Republic”. Journal ECOS UASD 28 (21):97-103. https://doi.org/10.51274/ecos.v28i21.pp97-103.

Published

2021-06-26

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE

Abstract

Scientific investigation is one of the main axis that constitute universities. In this sense, the main purpose of this research is to analyze ethics and scientific research in higher education institutions of the Dominican Republic. In order to achieve this objective, it has been considered to identify the current normative framework that regulates scientific research, describe the situation of scientific research in higher education institutions of the Dominican Republic and determine the relationship of ethics with particular sciences in research. This investigation is of documentary design. In the country, there is the law of Higher Education Science and Technology that governs the scientific research of the universities and institutions. There is also a research regulation document, in addition to the National Fund for Innovation and Scientific and Technological Development (FONDOCYD), although the scientific research of the IES is scientifically committed to the low production in the Dominican Republic


Keywords:

Ethics, research work, higher education institutions

References

Batista, Lisania. “Las universidades dominicanas destinan pocos recursos internos para investigación”. Diario Libre, año 2018.

Cortina, Adela. El quehacer ético. Guía: para la educación moral. Madrid: Santillana, 1996.

Cortina, Adela y Emilio Martínez. Ética. Madrid: Akal, 2001.

Escobar, Gustavo. Ética. México: Cuarta ed. D. F., 2000.

García, Edwin, López, Mauricio y Robinson Garcés. Medición de capacidades en investigación e innovación en instituciones de educación superior: una mirada desde el enfoque de las capacidades dinámicas. Entramado, 1, Vol. 10, 2020: 252-271. https://www.redalyc.org/pdf/2654/265431574017.pdf

Hadot, Pierre. Los ejercicios espirituales y la filosofía antigua. Madrid: Siruela. Biblioteca de ensayo, 2006.

Hernández, Carlos A. “Investigación e investigación formativa”. Nómadas, 18, 2003: 183-193.

Hermosilla, Yenia Melo e Hidalgo, Abelardo Castro. “Redes de contacto sociales: ¿factor clave para la labor de investigación universitaria?” Educação & Sociedade, 23, 81, año 2002: 191-213.

Koepsell, David R. y Manuel, Ruiz de Chávez. Ética de la investigación, Integridad científica. México D. F. Editarte, 2015.

Miranda, Alejandro. “Plagio Y Ética De La Investigación Científica”, Revista Chilena de Derecho, 2013, Vol. 40 no.2, Santiago de Chile.

Ríos, Mario. “Elsevier Research Intelligence. Visibilidad Internacional: ¿Cómo se construye?”. Elsevier. Sacado de:

https://repository.udem.edu.co/bitstream/handle/11407/3808/UDEM%20Visibilidad%20Internacional%20v1.0.pdf?sequence=3&isAllowed=y . (2017).

Secretaría de Estado de Educación Superior, Ciencia y Tecnología (SEESCyT) Ley 139-01 de Educación Superior, Ciencia y Tecnología. Séptima edición. Santo Domingo: Editora Luz Almánzar Rodríguez. 2013a.

Soto, Armando. El plagio y su impacto a nivel académico y profesional. E-Ciencias de la información, 2(1), 2012, 2-14.

Universidad Católica los Ángeles, Chimbote. Manual: el antiplagio en trabajos de investigación. Perú. 2018.

Vélez, Luís. Ética Médica —interrogantes acerca de la medicina, la vida y la muerte—. Medellín, Colombia. Corporación para investigaciones biológicas (CIB), 1993.


Author Biographies

Israel Peralta Bonifacio, Universidad Autónoma de Santo Domingo (UASD), Dominican Republic

The author is an attached professor at the School of Philosophy, Faculty of Humanities of the Autonomous University of Santo Domingo.

José César Guzmán Núñez, Universidad Católica Santo Domingo and professor at the Technological Institute of the Americas, Dominican Republic

The author is a professor at the Universidad Católica Santo Domingo and a professor at the Instituto Tecnológico de las Américas (RD)



GENERAL DIRECTORATES

ONLINE CATALOG

SOCIAL MEDIA