/ A web portal for the teaching-learning of dominican history

A web portal for the teaching-learning of dominican history

Authors


  • Raymundo González

    Pedro Francisco Bonó Higher Institute of Humanities, Social Sciences and Philosophy of the Society of Jesus, Dominican Republic


  • Vetilio Alfau del Valle

    General Archive of the Nation, Dominican Republic

DOI:

https://doi.org/10.51274/ecos.v26i17.pp173-186

How to Cite

González, Raymundo, and Vetilio Alfau del Valle. 2019. “A Web Portal for the Teaching-Learning of Dominican History”. Journal ECOSUASD 26 (17):173-86. https://doi.org/10.51274/ecos.v26i17.pp173-186.

Published

2019-03-18

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE

Abstract

The teaching and learning  process of the dominican history is going through a critical moment, and it is called to give a substantive change in the methodology it currently employs. It is time to prepare new supporting tools based on information technology that can be used and improved during the change process. For this purpose, a proposal is formulated taking into account the teaching and learning situation of History and defining the main challenges of the task.


Keywords:

vocational training, teaching, full-text database, digitization

References

Alberch, Ramón, L. Boix, N. Navarro, S. Vela Palomares. Archivos y cultura: manual de dinamización. Gijón: Ediciones Trea, 2001.

Cabrol, Marcelo y Eugenio Severin, “TIC en Educación: Una innovación disruptiva”, BID Educación. Aportes, No. 2, 2010: 1-8. (Publicación en línea). “El Archivo como entorno de aprendizajes”, Boletín del Archivo General de la Nación, vol. 36, No. 130, 2011: 283-286.

Gaillot, Bernard-André. Artes plásticas. Elementos para una didáctica crítica. México: Universidad Nacional Autónoma de México, 2013.

Guía de fondos del Archivo General de la Nación, Departamento de Descripción y Referencias, Santo Domingo: Archivo General de la Nación, 2012.

Martín Hernández, Ulises. “Los archivos en la enseñanza de la historia”, Aula. Historia social, Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes, No. 5, 2000: 88-94.

Sánchez-García, Sandra, Santiago Yubero y Héctor Pose, “Alfabetización académica y TIC: una experiencia de promoción lectora en la universidad”, Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, No. 59, 2015: 24-38. (Publicación en línea).

Torre, José Luis de la, “La historia activa en clase de Historia”, Aula. Historia social, Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes, No. 15, 2005: 63-69.




GENERAL DIRECTORATES

ONLINE CATALOG

SOCIAL MEDIA